Wednesday, August 15, 2012

Úvod do stredného formátu

Ahojte priatelia!

V prvom príspevku, ktorý bude súčasťou série článkov o fotografovaní na film, si predstavíme stredný filmový formát. Formáty záznamového média, či už digitálneho čipu alebo filmu, sa delia podľa veľkosti políčka, na ktorom sa zachytí snímaná scéna. Medzi fotografmi sú známe tieto formáty: APS-C, full-frame resp. kinofilm, stredný formát a veľký formát. Aby sme sa zbytočne veľmi nezaťažovali názvami formátov, radšej si ukážeme názorné porovnanie veľkosti záznamového políčka rôznych formátov.

Porovnanie veľkosti formátov
Grafika: Samuel Cengeľ

Na uvedenom obrázku môžete vidieť porovnanie veľkosti políčka APS-C formátu, full-frame resp. kinofilmového formátu a stredného formátu. Záznamové políčko stredného formátu môže mať viac rozmerov: 60 x 45 mm, 60 x 60 mm, 60 x 70 mm, 60 x 80 mm, 60 x 90 mm, 60 x 120 mm. Tento rozmer určuje typ fotoaparátu resp. jeho konštrukcia. V obrázku nie sú pre prehľadnosť porovnania zahrnuté všetky rozmery a nie je tam uvedený veľký formát. Veľký formát má väčšinou rozmery záznamového políčka 4 x 5 palcov a viac.

V segmente filmového fotografického materiálu bol a stále je veľmi populárny kinofilmový formát a stredný formát. V segmente digitálnej fotografickej techniky je mäsovo rozšírený APS-C formát a v značnej miere sa objavuje full-frame formát. Digitálne steny stredného formátu zatiaľ nie sú výrazne rozšírené aj z dôvodu stále veľmi vysokej ceny a čiastočne aj z dôvodu politiky firiem pôsobiacich v oblasti výroby a predaja fotoaparátov.

Film stredného formátu, aj v dnešnej dobe rozmachu digitálnej technológie, dokáže poskytnúť veľmi kvalitné obrazové výstupy v porovnaní s digitálnym APS-C a full-frame formátom. Prečo si teda tento filmový formát nevyskúšať? Vaše rozhodnutie vziať tento formát do ruky môže byť podporené aj tým, že v dnešnej dobe si môžete fotoaparát stredného filmového formátu zadovážiť za zlomkové ceny z ich bežnej predajnej ceny v dobe ich zlatej éry.

Čo vo všeobecnosti získate pri strednom formáte oproti kinofilmovému formátu?

Výhody:
- väčšie záznamové políčko znamená viac detailov (všeobecne platí, do porovnania však vstupujú viaceré faktory)
- väčšie políčko je nutné menej zväčšovať pre dosiahnutie výslednej fotografie určitej veľkosti ako menšie políčko, tým pádom sa menej prejavuje zrno a prípadné nedokonalosti, samozrejme z väčšieho políčka je ľahšie pripraviť kvalitnú výslednú fotografiu veľkých rozmerov ako z menšieho políčka
- menšia DOF (môže byť aj nevýhodou)

Nevýhody:
- vyššia váha fotoaparátov a optiky pre stredný formát
- nižšia pohotovosť pri fotení dynamických námetov (viac sa hodí na statické scény)
- vyššia cena fotoaparátov na tento formát oproti kinofilmovým
- vyššie náklady na spracovanie resp. vyvolanie filmu (záleží aj od množstva nafoteného materiálu a od iných faktorov)
- takmer neexistencia extrémne dlhých teleobjektívov (nad 500mm a viac)
Keďže teraz už všetci rozmýšľate nad tým, že si vyskúšate stredný formát, poďme si predstaviť niektoré systémy stredného formátu resp. značky fotoaparátov a filmy pre tieto prístroje.
Fotoaparáty formátu 6 x 4,5 cm
- Zenza Bronica ETR, ETRS, ETRSi
- Mamiya 645
- Pentax 645

Mamiya 645 1000s
Foto zdroj: internet 
 
Bronica ETRSi
Foto zdroj: internet

Fotoaparáty formátu 6 x 6 cm
- Rollei
- Hasselblad
- Zenza Bronica SQ, SQ-A, SQ-Ai, SQ-B
- Mamiya 6 diaľkomer
- Pentacon six

Hasselblad 501c
Foto zdroj: internet
 
Bronica SQ-Ai
Foto zdroj: internet

Fotoaparáty formátu 6 x 7 cm
- Mamiya RB, Mamiya RZ
- Mamiya 7 diaľkomer
- Bronica GS-1
- Pentax 67
- Fuji GW670
- Linhof 679 view

Mamiya RB67
Foto zdroj: internet


Pentax 67
Foto zdroj: internet

Fotoaparáty formátu 6 x 8 cm
- Fuji GX680

Fuji GX680II
Foto zdroj: internet

Fotoaparáty formátu 6 x 9 cm
- Fujica G690
- Fuji GW690
- Linhof Technika 6x9
- Horseman VR, Horseman 980
- Arca - Swiss

Fuji GW690
Foto zdroj: internet

V zozname nie sú uvedené všetky mašinky na stredný formát, pretože ich kompletný prehľad by bol veľmi dlhý. Značne široký zoznam aparátov nájdete na tomto linku.


Na tomto mieste, keď už uvažujete o tom, ktorý z vyššie uvedených aparátov si kúpite, by ste mali vedieť, čím takú mašinku musíte nakŕmiť, aby ste mohli začať niečo reálne zaznamenávať. Fotoaparáty na stredný formát používajú film typu resp. formátu 120 alebo 220. Tieto filmy nie sú dodávané vo filmových kazetách ako kinofilm, ktorý je takto chránený proti osvetleniu. Sú navinuté na cievke a pred osvetlením ich chráni krycí papier. Aj preto sa nazývajú zvitkové filmy. V dnešnej dobe sa už formát 220 prestal vyrábať a tak bežne zoženiete iba formát 120. Tento formát má šírku filmového pásu cca 62mm. Formát 220 má rovnakú šírku, ale dvojnásobnú dĺžku filmového pásu ako 120 a líši sa aj tým, že nemá krycí papier cez filmový pás po celej dĺžke. Obsahuje krycí papier iba v zavádzacej a koncovej časti filmu. Momentálne sa bez veľkých problémov dajú kúpiť čiernobiele alebo farebné negatívne filmy ako aj farebné inverzné filmy. Farebné negatívne filmy alebo čiernobiele negatívne filmy volané procesom C-41 Vám vyvolajú takmer v každom minilabe. Klasické čiernobiele filmy si môžete vyvolávať sami doma alebo sa opýtajte v minilabe, či ich nevedia spracovať. Pri spracovaní klasických čiernobielych negatívnych filmov v minilabe, strácate však úplnú kontrolu nad procesom vyvolávania, ktorú môžete docieliť vlastnoručným vyvolávaním. Vyvolanie farebných inverzných filmov je trochu komplikovanejšie. Na Slovensku ich vyvoláva už asi iba jediná fotoslužba a treba ich posielať na vyvolanie poštou alebo doniesť osobne.

Kinofilm verzus zvitkový film
Foto: Samuel Cengeľ
 
 Vyvolaný farebný negatívny film Kodak Ektar 100
Foto: Samuel Cengeľ 

Vývojnica so špirálou na vyvolávanie filmov
Foto: Samuel Cengeľ 
 
Ak ste sa už naplno rozhodli, že si stredný filmový formát vyskúšate a pozeráte sa aj na finančnú stránku nákupu aparátu a objektívov, tak sa Vám môže zísť niekoľko mojich postrehov. Momentálne sú veľmi cenovo prístupné aparáty Mamiya 645, Bronica ETRS, Bronica ETRSi, čo sú veľmi slušné systémy a kvalita ich spracovania je veľmi dobrá. Vo formáte 6 x 7 cm sa veľmi slušne dá kúpiť systém Mamiya RB67 Pro S alebo Mamiya RZ67. Pre 6 x 6 cm a stredný formát všeobecne je ikonou kvality Hasselblad, ale jeho cena je niekde úplne inde. Radšej sa vyhnite aparátom z východného bloku ako Pentacon six a podobným. Fotiť sa s nimi určite dá, ale extra veľkou spoľahlivosťou nevynikajú. Výnimky však môžu potvrdzovať pravidlo. Čo sa týka objektívov, tak tam je výber tiež veľmi široký, no samozrejme aj cenovo variabilný. Podľa zvoleného systému treba voliť aj príslušné objektívy alebo si vopred zistiť možnosť použitia iných objektívov na daný systém cez redukciu.

Keďže sa pomaly blížime ku koncu tohto príspevku, rád by som Vám ukázal aj nejaké fotografie objektívov pre stredný formát. V tomto prípade to budú objektívy Carl Zeiss Jena, ktoré používam cez redukciu na fotoaparáte Mamiya 645 1000S. Tieto objektívy sú pôvodne určené pre Pentacon six, formát 6 x 6 cm a sú plne manuálne. Netreba sa však báť, že objektívy pre stredný formát existujú iba manuálne. Samozrejme je možné kúpiť pre niektoré systémy aj tie s autofokusom, no ich cena je vyššia a adekvátne vyššia je aj cena fotoaparátov, ktoré takéto objektívy podporujú.

Objektívy Carl Zeiss Jena pre Pentacon six, zľava doprava: CZJ Biometar 80/2,8 MC, 
CZJ Flektogon 50/4 MC, CZJ Sonnar 180/2,8
Foto: Samuel Cengeľ

Objektívy Carl Zeiss Jena pre Pentacon six
Foto: Samuel Cengeľ

Mamiya 645 1000S s objektívom Carl Zeiss Jena Flektogon 50/4 MC
a podomácky vyrobeným šachtovým hľadačíkom
Foto: Samuel Cengeľ


Po zhliadnutí fotografie Mamiye 645, stojí za zmienku informácia, že medzi prístrojmi na stredný filmový formát nájdete mašinky so štrbinovou uzávierkou (napr. Mamiya 645), alebo si môžete zvoliť systém s centrálnou uzávierkou (napr. Zenza Bronica ETRS), prípadne systém bez zrkadla (napr. Mamiya 6).

Telo Zenza Bronica ETRS
Foto: Samuel Cengeľ

Zenza Bronica ETRS, uzávierka je umiestnená v objektíve,
telo obsahuje iba potrebné zrkadlo
Foto: Samuel Cengeľ

Zenza Bronica ETRS
Foto: Samuel Cengeľ

Čo povedať na úplný záver? Snáď len toľko, že film a stredný formát mám rád. Mám rad tu atmosféru pri vyvolávaní čiernobielych filmov doma. Mám rád to, ako si môžem vziať doma vyvolaný negatív do rúk a tešiť sa z dobrého výsledku dosiahnutého v teréne a pri vyvolávaní. Verím, že tento článok niektorým užívateľom pomôže utvoriť si prvotný pohľad na stredný formát a možno určitá časť aj siahne po týchto krásnych, poctivých strojoch a vyskúša si, nafotiť rôzne scény na filmový materiál. Rád by som ešte dodal, že tento článok nemal za účel porovnávať kvalitu filmového výstupu verzus digitálneho výstupu, ani riešiť finančné náklady spojené s fotografovaním na film verzus digitál. Článok bol určený pre tých, ktorí by radi vstúpili do sveta filmovej fotografie na stredný formát, nech už je ich dôvod na tento krok akýkoľvek.

V galérii k článku nájdete zopár fotografii, ktoré boli zachytené na film stredného formátu. Tieto fotografie vznikli skenovaním negatívov a ich následným postprocesom v počítači. Momentálne svoje negatívy nezväčšujem vo fotokomore, no pokiaľ budete fotiť na film a pustíte sa do toho, prajem Vám veľa zdaru pri vytváraní fotografii. Všetky fotografie v galérii sú z mojej vlastnej tvorby.




Galéria fotografii k článku, fotografie: Samuel Cengeľ
 











2 comments:

  1. Prijemne citanie a pekne fotky.

    ReplyDelete
  2. Thanks and that i have a nifty give: Where Is Charlotte Church House Renovation home renovation companies

    ReplyDelete