V prvom príspevku, ktorý bude
súčasťou série článkov o fotografovaní na film, si predstavíme stredný filmový
formát. Formáty záznamového média, či už digitálneho čipu alebo filmu, sa delia
podľa veľkosti políčka, na ktorom sa zachytí snímaná scéna. Medzi fotografmi sú
známe tieto formáty: APS-C, full-frame resp. kinofilm, stredný formát a veľký
formát. Aby sme sa zbytočne veľmi nezaťažovali názvami formátov, radšej si
ukážeme názorné porovnanie veľkosti záznamového políčka rôznych formátov.
Porovnanie veľkosti formátov
Grafika: Samuel Cengeľ
Na uvedenom obrázku môžete vidieť
porovnanie veľkosti políčka APS-C formátu, full-frame resp. kinofilmového
formátu a stredného formátu. Záznamové políčko stredného formátu môže mať viac
rozmerov: 60 x 45 mm, 60 x 60 mm, 60 x 70 mm, 60 x 80 mm, 60 x 90 mm, 60 x 120
mm. Tento rozmer určuje typ fotoaparátu resp. jeho konštrukcia. V obrázku nie
sú pre prehľadnosť porovnania zahrnuté všetky rozmery a nie je tam uvedený
veľký formát. Veľký formát má väčšinou rozmery záznamového políčka 4 x 5 palcov
a viac.
V segmente filmového
fotografického materiálu bol a stále je veľmi populárny kinofilmový formát a
stredný formát. V segmente digitálnej fotografickej techniky je mäsovo
rozšírený APS-C formát a v značnej miere sa objavuje full-frame formát.
Digitálne steny stredného formátu zatiaľ nie sú výrazne rozšírené aj z dôvodu
stále veľmi vysokej ceny a čiastočne aj z dôvodu politiky firiem pôsobiacich v
oblasti výroby a predaja fotoaparátov.
Film stredného formátu, aj v
dnešnej dobe rozmachu digitálnej technológie, dokáže poskytnúť veľmi kvalitné
obrazové výstupy v porovnaní s digitálnym APS-C a full-frame formátom. Prečo si
teda tento filmový formát nevyskúšať? Vaše rozhodnutie vziať tento formát do
ruky môže byť podporené aj tým, že v dnešnej dobe si môžete fotoaparát
stredného filmového formátu zadovážiť za zlomkové ceny z ich bežnej predajnej
ceny v dobe ich zlatej éry.
Čo vo všeobecnosti získate pri strednom formáte oproti
kinofilmovému formátu?
Výhody:
- väčšie záznamové políčko
znamená viac detailov (všeobecne platí, do porovnania však vstupujú viaceré
faktory)
- väčšie políčko je nutné menej
zväčšovať pre dosiahnutie výslednej fotografie určitej veľkosti ako menšie
políčko, tým pádom sa menej prejavuje zrno a prípadné nedokonalosti, samozrejme
z väčšieho políčka je ľahšie pripraviť kvalitnú výslednú fotografiu veľkých
rozmerov ako z menšieho políčka
- menšia DOF (môže byť aj
nevýhodou)
Nevýhody:
- vyššia váha fotoaparátov a
optiky pre stredný formát
- nižšia pohotovosť pri fotení
dynamických námetov (viac sa hodí na statické scény)
- vyššia cena fotoaparátov na
tento formát oproti kinofilmovým
- vyššie náklady na spracovanie
resp. vyvolanie filmu (záleží aj od množstva nafoteného materiálu a od iných
faktorov)
- takmer neexistencia extrémne dlhých teleobjektívov (nad
500mm a viac)
Keďže teraz už všetci rozmýšľate nad tým, že si vyskúšate stredný
formát, poďme si predstaviť niektoré systémy stredného formátu resp. značky
fotoaparátov a filmy pre tieto prístroje.Fotoaparáty formátu 6 x 4,5 cm
- Zenza Bronica ETR, ETRS, ETRSi
- Mamiya 645
- Pentax 645
Mamiya 645 1000s
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
Bronica ETRSi
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
Fotoaparáty formátu 6 x 6 cm
- Rollei
- Hasselblad
- Zenza Bronica SQ, SQ-A, SQ-Ai, SQ-B
- Mamiya 6 diaľkomer
- Pentacon six
Hasselblad 501c
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
Bronica SQ-Ai
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
Fotoaparáty formátu 6 x 7 cm
- Mamiya RB, Mamiya RZ
- Mamiya 7 diaľkomer
- Bronica GS-1
- Pentax 67
- Fuji GW670
- Linhof 679 view
Mamiya RB67
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
Fotoaparáty formátu 6 x 8 cm
- Fuji GX680
Fuji GX680II
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
Fotoaparáty formátu 6 x 9 cm
- Fujica G690
- Fuji GW690
- Linhof Technika 6x9
- Horseman VR, Horseman 980
- Arca - Swiss
Fuji GW690
Foto zdroj: internet
Foto zdroj: internet
V
zozname nie sú uvedené všetky mašinky na stredný formát, pretože ich
kompletný prehľad by bol veľmi dlhý. Značne široký zoznam aparátov
nájdete na tomto linku.
Na tomto mieste, keď už uvažujete
o tom, ktorý z vyššie uvedených aparátov si kúpite, by ste mali vedieť, čím
takú mašinku musíte nakŕmiť, aby ste mohli začať niečo reálne zaznamenávať.
Fotoaparáty na stredný formát používajú film typu resp. formátu 120 alebo 220.
Tieto filmy nie sú dodávané vo filmových kazetách ako kinofilm, ktorý je takto
chránený proti osvetleniu. Sú navinuté na cievke a pred osvetlením ich chráni
krycí papier. Aj preto sa nazývajú zvitkové filmy. V dnešnej dobe sa už formát
220 prestal vyrábať a tak bežne zoženiete iba formát 120. Tento formát má šírku
filmového pásu cca 62mm. Formát 220 má rovnakú šírku, ale dvojnásobnú dĺžku
filmového pásu ako 120 a líši sa aj tým, že nemá krycí papier cez filmový pás
po celej dĺžke. Obsahuje krycí papier iba v zavádzacej a koncovej časti filmu.
Momentálne sa bez veľkých problémov dajú kúpiť čiernobiele alebo farebné
negatívne filmy ako aj farebné inverzné filmy. Farebné negatívne filmy alebo
čiernobiele negatívne filmy volané procesom C-41 Vám vyvolajú takmer v každom
minilabe. Klasické čiernobiele filmy si môžete vyvolávať sami doma alebo sa
opýtajte v minilabe, či ich nevedia spracovať. Pri spracovaní klasických
čiernobielych negatívnych filmov v minilabe, strácate však úplnú kontrolu nad
procesom vyvolávania, ktorú môžete docieliť vlastnoručným vyvolávaním.
Vyvolanie farebných inverzných filmov je trochu komplikovanejšie. Na Slovensku
ich vyvoláva už asi iba jediná fotoslužba a treba ich posielať na vyvolanie
poštou alebo doniesť osobne.
Kinofilm verzus zvitkový film
Foto: Samuel Cengeľ
Foto: Samuel Cengeľ
Vyvolaný farebný negatívny film Kodak Ektar 100
Foto: Samuel Cengeľ
Vývojnica so špirálou na vyvolávanie filmov
Foto: Samuel Cengeľ
Foto: Samuel Cengeľ
Vývojnica so špirálou na vyvolávanie filmov
Foto: Samuel Cengeľ
Ak ste sa už naplno rozhodli, že
si stredný filmový formát vyskúšate a pozeráte sa aj na finančnú stránku nákupu
aparátu a objektívov, tak sa Vám môže zísť niekoľko mojich postrehov.
Momentálne sú veľmi cenovo prístupné aparáty Mamiya 645, Bronica ETRS, Bronica
ETRSi, čo sú veľmi slušné systémy a kvalita ich spracovania je veľmi dobrá. Vo
formáte 6 x 7 cm sa veľmi slušne dá kúpiť systém Mamiya RB67 Pro S alebo Mamiya
RZ67. Pre 6 x 6 cm a stredný formát všeobecne je ikonou kvality Hasselblad, ale
jeho cena je niekde úplne inde. Radšej sa vyhnite aparátom z východného bloku
ako Pentacon six a podobným. Fotiť sa s nimi určite dá, ale extra veľkou
spoľahlivosťou nevynikajú. Výnimky však môžu potvrdzovať pravidlo. Čo sa týka
objektívov, tak tam je výber tiež veľmi široký, no samozrejme aj cenovo
variabilný. Podľa zvoleného systému treba voliť aj príslušné objektívy alebo si
vopred zistiť možnosť použitia iných objektívov na daný systém cez redukciu.
Keďže sa pomaly blížime ku koncu
tohto príspevku, rád by som Vám ukázal aj nejaké fotografie objektívov pre
stredný formát. V tomto prípade to budú objektívy Carl Zeiss Jena, ktoré
používam cez redukciu na fotoaparáte Mamiya 645 1000S. Tieto objektívy sú
pôvodne určené pre Pentacon six, formát 6 x 6 cm a sú plne manuálne. Netreba sa
však báť, že objektívy pre stredný formát existujú iba manuálne. Samozrejme je
možné kúpiť pre niektoré systémy aj tie s autofokusom, no ich cena je vyššia a
adekvátne vyššia je aj cena fotoaparátov, ktoré takéto objektívy podporujú.
Objektívy Carl Zeiss Jena pre Pentacon six, zľava doprava: CZJ Biometar 80/2,8 MC,
Mamiya 645 1000S s objektívom Carl Zeiss Jena Flektogon 50/4 MC
a podomácky vyrobeným šachtovým hľadačíkom
Foto: Samuel Cengeľ
Po zhliadnutí fotografie Mamiye
645, stojí za zmienku informácia, že medzi prístrojmi na stredný filmový formát
nájdete mašinky so štrbinovou uzávierkou (napr. Mamiya 645), alebo si môžete
zvoliť systém s centrálnou uzávierkou (napr. Zenza Bronica ETRS), prípadne
systém bez zrkadla (napr. Mamiya 6).
Telo Zenza Bronica ETRS
Foto: Samuel Cengeľ
Zenza Bronica ETRS, uzávierka je umiestnená v objektíve,
telo obsahuje iba potrebné zrkadlo
Foto: Samuel Cengeľ
Zenza Bronica ETRS
Foto: Samuel Cengeľ
Čo povedať na úplný záver? Snáď
len toľko, že film a stredný formát mám rád. Mám rad tu atmosféru pri vyvolávaní
čiernobielych filmov doma. Mám rád to, ako si môžem vziať doma vyvolaný negatív
do rúk a tešiť sa z dobrého výsledku dosiahnutého v teréne a pri
vyvolávaní. Verím, že tento článok niektorým užívateľom pomôže utvoriť si
prvotný pohľad na stredný formát a možno určitá časť aj siahne po týchto
krásnych, poctivých strojoch a vyskúša si, nafotiť rôzne scény na filmový
materiál. Rád by som ešte dodal, že tento článok nemal za účel porovnávať
kvalitu filmového výstupu verzus digitálneho výstupu, ani riešiť finančné
náklady spojené s fotografovaním na film verzus digitál. Článok bol určený pre
tých, ktorí by radi vstúpili do sveta filmovej fotografie na stredný formát,
nech už je ich dôvod na tento krok akýkoľvek.
V galérii k článku nájdete zopár
fotografii, ktoré boli zachytené na film stredného formátu. Tieto fotografie
vznikli skenovaním negatívov a ich následným postprocesom v počítači.
Momentálne svoje negatívy nezväčšujem vo fotokomore, no pokiaľ budete fotiť na
film a pustíte sa do toho, prajem Vám veľa zdaru pri vytváraní fotografii.
Všetky fotografie v galérii sú z mojej vlastnej tvorby.
Galéria fotografii k článku, fotografie: Samuel Cengeľ
Prijemne citanie a pekne fotky.
ReplyDeleteThanks and that i have a nifty give: Where Is Charlotte Church House Renovation home renovation companies
ReplyDelete